Pazarla sürecinin özü, tüketicinin zihniden bir marka inşa etmektir. Ancak şimdi soracaksınız, marka nedir ?
Kimi yöneticiler, markaların, şirket ve ürün isimlerinden farklı, benzersiz nitelikler ve özellikler içerdiğine inanır. " isimlerini marka yaptılar " diyordu bir analist, bir şirketin başarılı pazarlama programını değerlendirirken.
İsmini marka yapmak. Bu yargı neyi ifade eder ? hiçbir şeyi. Tüketicinin zihninde bir şirket, ürün veya marka ismi arasında hiç bir fark yoktur.
Biliyorsunuz pazarlama uzmanlarının şirket, bölüm, marka ve model isimleri arasında bin bir türlü tanımlamaları vardır;alt marklar, mega markalar, yan markalar...Markalama sürecinin kısıtlı bir grubun bilgisi içinde ki diğer yönlerine dair tanımlamalarından söz etmiyorum bile.
Muhtemel müşterilerin zihinlerinin içine baktığımızda tüm bu varyasyonların uçup gittiğini görürsünüz. Arkadaşına, "Bu yeni yan marka hakkında ne düşünüyorsun ?" diye soran bir müşteri düşünebiliyor musunuz ? Cevabı ise, " Pek ilgimi çekmedi.Ben mega markalara ve alt markalara tutkunum." olduğunu...
İnsanlar böyle konuşmadıkları gibi böyle düşünmezler de.Gertrude stein gibi söyleyecek olursak: "Bir marka bir markadır;bir marka."
Bir marka ismi her ne kadar küresel bir isim olsa da, zihinde yer edecek herhangi bir kelimeden fazla bir şey değildir.
Markalar, Türkiye hükümetince kayıt altına alınmış 1.000.000 civarıda tescilli markayla sınırlı değildir. Tıpkı dünyanın başka ülkelerinde tescil edilmiş isimler ve logolarla sınırlı olmadığı gibi
herhangi bir özel isim bir markadır.Siz bir markasınız.(Ve hayatta gerçekten başarılı olmak istiyorsanız, kendinizi bir mark olarak kabul edip buna göre davranmalısınız )
Kısacası marka:
- Bir metayı başka bir metadan ayıran, kişilerin zihnine konumlandırılan, farklılaştırma amaçlı soyut bir araçtır.
- Marka ürünlerin parmak izi, şirketin kimliği ve bu ürünleri zihne yerleştiren/yerleştirilen tüketicilerin satın alma güdüsü nedenidir.
- Marka soyuttur, marka zihindedir, tek bir kelime ile kodlanır, harekete geçirir, araçtır ve ayraçtır.
Ticari işletmelerin dışında kişi, ülke ve ticari amaç gütmeyen işletmelerin de marka olabildiğini unutmayalım.
Örneğin;
Türkiye,Türk Silahlı Kuvvetleri,Antalya,Beşiktaş jk,Safranbolu'nun safranı,Cmylmz bir markadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder